Pengetahuan Umum

UMUR MANUSIA, KEADAANNYA DAN PERGOLAKANNYA

  • 20 Dec, 2023
  • 414
UMUR MANUSIA, KEADAANNYA DAN PERGOLAKANNYA

Ketauhilah, setelah kami menyelidiki tentang umur manusia yang telah di capai anak adam, ataupun yang telah ia melaluinya, terbagi lima bagian. Pada tiap-tiap bagian dari umur-umur itu terdapat berbagai  pergolakan dan keadaan yang terus di alami oleh tiap-tiap seorang daripadanya, ada yang berlainan, ada yang bersamaan dan ada pula setengahnya sama dan setengah nya tidak sama.

Umur pertama: Dari sejak Allah Ta’ala menciptakan Adam a.s. dan di bekalkan zuriat pada tulang punggungnya. Di antara zuriat yang bahagia dan zuriat yang celaka. Maka zuriat itupun berpindah pindah terus-menerus dari tulang sulbi lelaki ke dalam rahim wanita, dan dari rahim wanita ke tulang sulbi lelaki, sehingga lahirlah tiap-tiap orang dari antara ayah dan ibunya. 

Umur kedua: Dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke bumi, hingga masa wafatnya dan keluarnya dari alam dunia ini.

Umur ketiga: Dari sejak keluarnya manusia dari alam dunia ini dengan wafat, hingga dia di bangkitkan Allah setelah di tiupkan shur (sangkakala), iaitu masa menunggunya manusia di dalam barzakh.

Umur ke empat : Dari sejak keluarnya manusia dari kubur, ataupun dari masa perintah Allah untuk ditiupkan Shur (sangkakala) pada hari kebangkitan, sehinggalah tiba manusia sekalian di kumpulkan di hadapan pengadilan Allah Ta’ala utuk di timbang semua amalannya dan di hisab. Sesudah itu meniti Shirath, menerima kitab masing-masing dan sebagainya sari berita hal–ehwal Hari Kiamat, keadaannya, kesudahannya dan kesulitannya yang bermacam-macam.

 Umur ke lima: Dari sejak kemasukan manusia ke dalam Syurga untuk kekal di dalamnya. Itulah umur yang tiada ujung dan akhirnya. Ataupun dari sejak dimasukan ahli-ahli neraka ke dalam neraka, sedang keadaan mereka ini, satu dengan yang lain tidak sama. Ada yang  kekal di dalamnya buat selama-lamanya, tidak ada batas atau akhir lagi, itulah orang-orang kafir. Mereka itu pula berbeda-beda jenisnya. Ada yang bernasib baik, dapat keluar dari neraka, itulah orang-orang yang berdosa dari golongan Ahli tauhid, sama ada dengan mendapat syafa’at, maupun tidak dengan syafa’at, sebagaimana yang akan di terangkan kelak, apabila kita membicarakan tentang umur ke lima nanti.

Kami akan menerangkan tiap-tiap satu dari umur-umur manusia yang lima secara ringkas saja sesuai dengan keadaan masa dan tempat.Tidak perlu di panjang lebarkan sehingga jadi bertele-tele, ataupun di ringkas-ringkaskan sehingga tidak tercapai faedah-faedah yang di maksudkan yang di kira amat perlu di ketahui, dan sering berlaku pertanyaan-pertanyaan mengenainya.

 

Sumber : Sabilul Iddikar





Tag:
Share on:

Komentar

Belum Ada Komentar...

Beri Komentar Disini